تاریخچه این دفتر فعالیت خود را با هدف ارتقای کمی و کیفی سطح آموزش از سال 1387 در دانشکده پزشکی آغاز نموده است. از اهداف اصلی این دفتر تعیین اولویتهای آموزشی و پژوهشی در سطح دانشکده، دانشگاه و کشور با یاری اعضای محترم هیئت علمی، ارائه خدمات رایگان به اعضای هیئت علمی و دانشجویان برگزیده و در نهایت ارتقای جایگاه علمی و آموزشی دانشکده در سطح کشوری و منطقه است. دفتر توسعه آموزش تحت نظارت مستقیم ریاست محترم دانشکده پزشکی به منظور پیشبرد اهداف ارتقای کیفیت آموزش در دانشکده تشکیل شده است.
رسالت (Mission) توسعه حرفهای از ارکان اصلی و از اولویتهای مراکز آموزشی و پژوهشی است و در این راستا، دانشکده پزشکی به منظور حمایت گسترده از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مستعد و علاقمند، یادگیری و یاددهی مداوم را سرلوحه کار خود قرار داده است. بنابراین دفتر توسعه آموزش به منظور جذب، انتخاب و بهرهمندی از خدمات نیروی برگزیده هیئت علمی و کادر مجرب غیر هیئت علمی خود میکوشد تا تجارب یاددهی، یادگیری را به عنوان یک فعالیت مستمر و مداوم به نحوی قابل ملاحظه ارائه دهد.
اهداف تشکیل (EDO) الف) هدف کلی: بهبود نظام آموزش پزشکی و ارتقای کیفیت آموزش در دانشکده از طریق ارتقای سطح آموزش و یادگیری در جهت تربیت دانشجویان پزشکی عمومی و دانشآموختگان توانمند پزشکی عمومی
ب) اهداف اختصاصی: 1. طراحی ساختار مناسب برای دفتر توسعه آموزش در دانشکده پزشکی و مراکز آموزشی درمانی
2. تمرکززدایی در سطح دانشگاه برای فعالیت های مرکز توسعه آموزش پزشکی
3. طراحی و تنظیم برنامه های آموزشی مناسب (نیاز سنجی و تعیین اهداف آموزشی، تدوین طرح درس و محتوای آموزشی دروس، بازنگری برنامههای درسی موجود و بهینهسازی برنامههای آموزشی در سطوح مختلف)
4. فعال کردن فرآیند ارزشیابی درونی گروههای آموزشی پایه و بالینی و اطلاع رسانی و پیگیری نتایج ارزیابی درونی سالهای پیش
5. توانمندسازی اعضای هیئت علمی: با هدف توسعه و ارتقای توان علمی اعضای هیئت علمی در زمینه آموزش و پرورش و آشنایی اعضای هیئت علمی دانشگاه با فنون تخصصی آموزش، تدریس و شیوه های ارزشیابی دانشجویان که هدف نهایی آن ارتقای مهارتهای آموزشی با تکیه بر روشهای نوین تدریس با در نظر گرفتن شرایط و امکانات موجود و با تاکید بر فرآیند یاددهی و یادگیری می باشد (برگزاری کارگاههای آموزشی متعدد نظیر اخلاق در آموزش، ارزشیابی توانمندساز، روش تدریس، آزمونسازی، آزمون OSCE، طراحی سوالات امتحانی با فرمت MCQ و ...)
6. ارزیابی طرح درسهای اساتید: تهیه و تدوین طرح درس توسط اعضای هیئت علمی یکی از راهکارهای مناسب جهت ارتقای کیفیت آموزش و یکی از عوامل عمدهای است که می تواند آموزش را به مسیری خلاق، هدفدار و با کیفیت هدایت نماید.
7. بهبود وضعیت ارزشیابی برنامههای اعضای هیئت علمی و دانشجویان
8. همکاری با اعضای هیات علمی در جهت مشارکت بیشتر آنها در فعالیتهای توسعه آموزش در پژوهش
9. جلب مشارکت دانشجویان مستعد و علاقهمند جهت همکاری
10. همکاری با اعضای هیات علمی بالینی در زمینههای مختلف (تدوین یا بازنگری طرح درس دوره ، انجام مراحل ارزیابی درونی، برگزاری کارگاههای آموزشی مورد نیاز، برگزاری آزمون OSCE، تهیه log book، آموزش سرپایی و درمانگاهی)
|